MER OM MIG

Sedan jag började lära mig om Compassion har det ändrat mitt sätt att förhålla mig till både mig själv och världen. Jag har arbetat med människor och psykologi hela mitt liv. I Compassion Focused Theory CFT sammanfogades mina tidigare kunskaper med de nya till en helhet. I mitt arbete utgår jag från CFT vilket gör att jag ser på varje person/klient som en hel individ. En hel person där både hjärna, nervsystem och kroppen har betydelse och bär mening. Jag fortsätter att lära mig mer om kroppens och psykets relation och samarbete. Jag stödjer mig också på modern hjärnforskning, vilken ger ny kunskap om vad vi behöver för att vi ska kunna må bättre.
Jag har behövt lära mig själv hur jag på bästa sätt ska hantera negativ stress samt bli bättre på att ge mig självmedkänsla. Olika verktyg och fungerande lösningar finns i CFT samt att de är utvecklingsbara. Jag har framför allt behövt öka aktiveringen av mitt trygghetssystem. Jag jobbar ständigt på att se till att jag har tid och möjlighet att göra de saker som ökar detta. Jag är mer ute i skog och mark, jag badar mycket oftare (även kallbad) och så använder jag mig mycket av aktiv vila. Jag har blivit bättre på att både känna efter och förstå vad det är jag saknar för att må bra och som jag behöver mer av. Det har inte varit lätt och det är inte lätt. Att ändra sig enligt Compassionteorin är inte något ” man bara gör” eller “bara ändrar sig”. Det är tillämpning av ett nytt förhållningssätt till dig själv och till ditt liv/din värld. Jag trivs för jag är aldrig fel eller gör fel. Det är en livsresa där jag hela tiden får fortsätta lära mig nya saker och därmed fortsätta utvecklas.
Utbildning
CFT-samtalsterapeut (Compassion Focuesed Therapy pågående genom Expressa)
1-årig grundläggande KBT (Kognitiv Beteendeterapi Sverigehälsan)
Tillämpad beteendemedicin i primärvården (Karolinska Institutet)
Hälsa och ohälsa – ett psykosomatiskt perspektiv (Karolinska Institutet)
Att leda grupper och gruppverksamheter inom hälso- och sjukvården (Karolinska Institutet delar)
Handledda samtal (Jönköpings Universitet)
Specialpedagogik (Jönköpings Universitet)
Samtals och intervjuteknik (Lunds Universitet)
Psykologprogrammet (Lunds Universitet)
Sociologi (Linköpings Universitet)
Pedagogik (Linköpings Universitet)
Psykologi (Linköpings Universitet)
U-landslinjen kurs med internationell inriktning (Valla Folkhögskola, Linköping)
Naturvetenskaplig linje Gymnasiet (Linköping)
Arbeten/arbetsuppgifter
Behandlingsassistent HVB-hem (vuxna med barn) bl.a samtalsbehandling
Lärare med specialpedagogiska insatser (enskilda elever/ elever i grupp med extra stödbehov). Ansvarig för elevgrupp med specialanpassning (återvändande elever). Undervisning av nyanlända.
Skolkurator och då arbetat med kompetens och insatser i socialt och psykosocialt arbete på individ-, grupp- och organisationsnivå. Utredningar och bedömningar. Främjande, förebyggande arbete samt akuta uppgifter (elever som far illa, elever i socialt utsatta sammanhang samt elever som visar tecken på psykisk ohälsa). Samverkan med verksamheter och myndigheter utanför skolan. “Bollplank” till övrig elevhälsopersonal och skolans ledning,
Marknadsundersökare och då planerat, bokat (personal och lokaler) samt genomfört marknads- och behovsundersökningar genom intervjuförfarande. Individuellt och i grupp. Vårdbiträde, hemsjukvård på boende.

Mer om mig
Sedan jag började lära mig om Compassion har det ändrat mitt sätt att förhålla mig till både mig själv och världen. Jag har arbetat med människor och psykologi hela mitt liv. I Compassion Focused Theory CFT sammanfogades mina tidigare kunskaper med de nya till en helhet. I mitt arbete utgår jag från CFT vilket gör att jag ser på varje person/klient som en hel individ. En hel person där både hjärna, nervsystem och kroppen har betydelse och bär mening. Jag fortsätter att lära mig mer om kroppens och psykets relation och samarbete. Jag stödjer mig också på modern hjärnforskning, vilken ger ny kunskap om vad vi behöver för att vi ska kunna må bättre. Jag har behövt lära mig själv hur jag på bästa sätt ska hantera negativ stress samt bli bättre på att ge mig självmedkänsla. Olika verktyg och fungerande lösningar finns i CFT samt att de är utvecklingsbara. Jag har framför allt behövt öka aktiveringen av mitt trygghetssystem. Jag jobbar ständigt på att se till att jag har tid och möjlighet att göra de saker som ökar detta. Jag är mer ute i skog och mark, jag badar mycket oftare (även kallbad) och så använder jag mig mycket av aktiv vila. Jag har blivit bättre på att både känna efter och förstå vad det är jag saknar för att må bra och som jag behöver mer av. Det har inte varit lätt och det är inte lätt. Att ändra sig enligt Compassionteorin är inte något ” man bara gör” eller “bara ändrar sig”. Det är tillämpning av ett nytt förhållningssätt till dig själv och till ditt liv/din värld. Jag trivs för jag är aldrig fel eller gör fel. Det är en livsresa där jag hela tiden får fortsätta lära mig nya saker och därmed fortsätta utvecklas.
Utbildning
CFT-samtalsterapeut (Compassion Focuesed Therapy pågående genom Expressa)
1-årig grundläggande KBT (Kognitiv Beteendeterapi Sverigehälsan)
Tillämpad beteendemedicin i primärvården (Karolinska Institutet)
Hälsa och ohälsa – ett psykosomatiskt perspektiv (Karolinska Institutet)
Att leda grupper och gruppverksamheter inom hälso- och sjukvården (Karolinska Institutet delar)
Handledda samtal (Jönköpings Universitet)
Specialpedagogik (Jönköpings Universitet)
Samtals och intervjuteknik (Lunds Universitet)
Psykologprogrammet (Lunds Universitet)
Sociologi (Linköpings Universitet)
Pedagogik (Linköpings Universitet)
Psykologi (Linköpings Universitet)
U-landslinjen kurs med internationell inriktning (Valla Folkhögskola, Linköping)
Naturvetenskaplig linje Gymnasiet (Linköping)


Arbeten/arbetsuppgifter
Behandlingsassistent HVB-hem (vuxna med barn) bla samtalsbehandling
Lärare med specialpedagogiska insatser (enskilda elever/ elever i grupp med extra stödbehov) Ansvarig för elevgrupp med specialanpassning (återvändande elever) Undervisning nyanlända.
Skolkurator Arbetar med kompetens och insatser i socialt och psykosocialt arbete på individ-, grupp- och organisationsnivå. Utredning/bedömning. Främjande, förebyggande arbete samt akuta uppgifter (elever som far illa, elever i socialt utsatta sammanhang samt elever som visar tecken på psykisk ohälsa). Samverkan med verksamheter och myndigheter utanför skolan. “Bollplank” till övrig elevhälsopersonal och skolans ledning,
Marknadsundersökare
Planera, boka (personal och lokaler) samt genomföra marknads- och behovsundersökningar genom intervjuförfarande. Individuellt eller i grupp. Vårdbiträde
Omvårdnad och service till personer i eget boende i enlighet med individuellt anpassat biståndsbeslut. Dag och Nattjänstgöring
Litteraturtips
Alla böcker av Marianne Fredriksson men särskilt trilogin Eva, Kain och Noreas böcker
Trilogin Sagan om ringen av J.R.R Tolkien både böcker och filmer.
Compassioneffekten. att utveckla sjävtillit och inre trygghet av Christina Andersson
